Shopping Cart
Sono hjelper deg med ergonomi på hjemmekontoret
Kontormøbler
20.03.2025

Ergonomisk arbeidshverdag på hjemmekontoret

Det virker lenge siden, men det er ikke så lenge siden hele samfunnet ble stengt ned. Arbeidslivet ble snudd på hodet. Men, vi tilpasset oss raskt og har valgte å beholde visse deler vår nye arbeidsrutine - selv etter pandemien. En av dem er at vi nå jobber hjemmefra i langt større utstrekning enn tidligere.

Vi gir deg gode råd!

For å unngå belastningsskader og fremme din trivsel og jobbutøvelse hjemme, kreves riktige møbler, utstyr og arbeidsrutiner. Vi i Sono har kunnskapen og produktene til å hjelpe med å ruste opp hjemmekontoret ditt og skape de beste arbeidsforholdene også hjemme. La oss ta hjelp av vår selger Marina som har mange års erfaring i møbelindustrien.

Møt Marina

Marina har jobbet i Sono siden 2017. I dag er hun inneselger med fokus blant annet på kontor og ergonomi, men har tidligere jobbet med innredninger på en eller annen måte siden hun ble profesjonell. Marina har alltid vært interessert i ergonomi og gode arbeidshverdager – noe som reflekterer hennes karrierevalg og måte å engasjere seg i kundenes valg av kontormøbler og utstyr. "Vi er ikke laget for å sitte stille og med min kunnskap om ergonomi kan jeg hjelpe mange, egentlig på ganske enkle måter" - sier Marina.

Marina forklarer at med dårlig arbeidsergonomi får kroppens små muskler aldri hvile. De små musklene påvirker skuldre, nakke og rygg, så det er viktig å gi riktig støtte til de små musklene. Det er spesielt viktig at kvinner, påpeker Marina, har mer støtte når de jobber på kontor, da kvinner har mindre muskelmasse enn menn og derfor har en tendens til å få belasningsskader.

Marinas tips og råd for en ergonomisk hverdag på hjemmekontoret

Rutine for variasjon – Sørg for å lage en rutine ved å f.eks. heve skrivebordet hver gang du forlater arbeidsplassen. På denne måten blir det lett å stå en stund når du kommer tilbake.

Bevegelse – Sitt aldri mer enn en time! Vi forstår at ikke alle kan ha tredemølle eller kontorsykkel hjemme, men alle kan gå noen runder rundt leiligheten/huset med jevne mellomrom.

Riktig arbeidsstol er avgjørende – En god arbeidsstol eller sadelstol som du kan justere for å passe deg er like viktig som å kjøpe sko i riktig størrelse. Hvem vil bruke sko som er for små eller sitte i en stol som ikke kan tilpasses dine støttebehov?

Den ergonomisk sone – Pass på at du holder styr på de ergonomiske sonene, slik at du arbeider med mus og tastatur i primæsonen. (Se detaljert beskrivelse nedenfor)

De ergonomiske sonene

Primær sone (nær rekkevidde)

Denne sonen inkluderer området der du naturlig beveger hendene uten å strekke eller anstrenge skuldrene. Det er her du bør plassere elementene du bruker mest, for eksempel tastaturet, musen og telefonen.

Den sekundære sonen (en armlengdes avstand)

Dette er området hvor du kan nå objekter ved å strekke ut armen uten å lene deg fremover. Det er her du bør plassere ting du bruker ofte, for eksempel en notisblokk, vannflaske eller skrivebordslampe.

Den tertiære sonen (utkanten av arbeidsområdet)

I denne sonen må du lene deg fremover eller strekke deg for å nå objekter. Den brukes til ting du trenger av og til, for eksempel en perm, dokumenter eller en ekstra skjerm.

Lagringssonen (utenfor arbeidsområdet)

Denne sonen inkluderer hyller, skuffer og skap der du oppbevarer ting du sjelden bruker, som arkiverte dokumenter eller ekstra kontorrekvisita.

Sono Service

Vi innreder ikke bare store kontorlokaler, men innreder og hjelper til med utstyr til utforming av hjemmekontor. Hjemmekontoret har i dag en mer sentral rolle i folks arbeidsliv – derfor er det minst like viktig å utforme hjemmekontoret riktig som det er å ha et ergonomisk velfungerende kontor. Vi ser mange fordeler med å jobbe hjemmefra, og derfor ønsker vi å gjøre dette området mer ergonomisk og tilpasset for å oppnå høy trivsel og vellykket arbeidsytelse for kontorister.